Батькам

Що вам  допомагає впоратися зі стресом?

Втручаємося в проблему зараз, щоб вона не втручалася в життя потім!
Батьки за раннє втручання.

Травма війни

Війна та діти

Як говорити з дітьми про війну

Поради щодо стабілізації психологічного стану батьків та дітей, які залишили свої домівки

Авторки: Наталія Пашко, Анна Козлова

Під час війни багато родин змушені покидати свої домівки та рухатися у невідомість для пошуку безпечного місця для себе та своїх дітей. Прибувши на місце тимчасового перебування, батьки та діти стикаються з адаптацією до нових умов. Цей процес адаптації до змін, що настали, може проходити такі етапи:1. Організація побуту для себе та дітей. На цьому етапі важливою є організація побуту та забезпечення базових потреб, орієнтація в просторі (що і де знаходиться, чи є гаряча вода, де буде спати кожен член сім'ї, де ми їстимемо, чи є посуд тощо), тому увага дорослих спочатку може бути спрямована саме на це, без активного усвідомлення того, що зміна (переміщення) вже відбулась.2. Відслідковування і зіткнення з відмінностями («не так, як вдома»). На цьому етапі може виникати роздратування, розгубленість, швидка втома, апатія. У процесі порівняння відмінностей буття, приходить усвідомлення того, де ти є - не вдома.3. Ситуація невизначеності. Людина відчуває певну безпорадність та розгубленість, пов'язану із ситуацією невизначеності. З'являються питання на кшталт «що робити далі», «як надовго ми тут», «як бути зі школою та дитячим садком, що робити з роботою», «як продовжити лікування» тощо.4. Планування (короткострокове і довгострокове). На цьому етапі з'являються плани щодо короткострокових і довгострокових дій. Це пов'язано із тим, що відбулось орієнтування у просторі (де магазин, що потрібно для відвідування лікаря, де навчатимуться діти, як я працюватиму тощо), перевірка на досвіді, що ви перебуваєте у безпеці (повної або часткової відсутності загроз) - первинна адаптація.5. Асиміляція (інтеграція) досвіду. На цьому етапі актуальним стає проживання психотравмувального досвіду, який був пов'язаний із бойовими діями, розлученням із близькими та втратою звичного способу життя. З'являється опора на ресурси (як був пройдений цей шлях, з чим було складно, на що я опирався / опиралась, коли отримував / отримувала цей досвід, як я можу допомогти собі та іншим).6. Прийняття. На цьому етапі відбувається два процеси: перший - пов'язаний з проживанням подій, які пов'язані з війною, а другий - пов'язаний із прийняттям тих змін, які відбулись, та адаптації в нових умовах і пошук ресурсів.Поради щодо стабілізації психологічного стану батьків, які сумують за домом Перш ніж психологічно підтримувати дітей, батькам важливо спочатку стабілізувати власний психоемоційний стан. Рекомендації щодо стабілізації стану:Не звинувачуйте себе ні в чому (не поїхали раніше, поїхали не туди, чому поїхали, а не залишилися тощо). Запам'ятайте: під час війни будь-які прийняті вами рішення про безпеку вашої сім'ї, є правильними.Відслідковуйте негативні думки та виділіть собі час на них (техніка «Будильник»: я подумаю про це з 10.00 до 11.00, в інший час буду вільним/вільною від цих думок), переключайте себе на позитивні думки/спогади. Фокусуйтесь на позитивних спогадах, які є для вас підтримкою.Якщо відслідковуєте, що ви застрягли на якійсь думці, переключіть себе на просту дію (наприклад, помийте посуд, пройдіться, зваріть кави тощо).За можливості, підтримуйте спілкування з іншими людьми, не тільки смс-повідомленнями, а й за допомогою відеозв'язку.Відслідковуйте власне дихання: там де ви завмираєте - якщо ви затамували дихання або воно поверхневе - покладіть одну руку на живіт, іншу на плече та почніть дихати животом, таким чином, щоб рука, яка лежить на животі, почала підніматися.Дайте собі можливість прожити емоції - спогади про дім, роботу, близьких, які залишись, можуть викликати сум, тривогу, страх - дозволяйте собі ці почуття (наприклад, дайте собі можливість поплакати, посумувати).Реагуйте на свої потреби та намагайтеся їх задовольняти. Спогади про дім та бажання повернутись, побачити близьких людей, можуть викликати наступні тілесні реакції: тремор, труднощі із засинанням, прискорене серцебиття, спазми тощо. При цьому можна, якщо тремор - підсилити тремтіння (пострибати, потрусити руками тощо), якщо морозить - накритися ковдрою, якщо труднощі із засинанням - за дві години вимкнути перегляд новин, відслідковувати дихання, обійняти близьких, які поруч, зробити очима 8-ку тощо.Відслідковуйте негативні поведінкові реакції, наприклад, бажання дистанціюватися від усіх та ізолюватися; напади агресії, що спрямована на себе; вживання алкоголю, думки на кшталт "Нічого не має більше сенсу, я все втратила/втратив", "Мене більше нічого не цікавить, я нічого не хочу робити", "Я не зможу знайти роботу" тощо. Якщо вони є - формуйте нові ритуали та нові сенси (наприклад, долучайтеся до волонтерства, якщо немає змоги працювати, гуртуйтеся з однодумцями тощо).Обмежте перегляд новин, безперервне читання соціальних мереж. Виділіть час для новин та споживайте новини тільки з перевірених джерел.Виконуйте фізичні вправи, які допоможуть впоратися з напруженням та стресом (фізична зарядка, йога, прогулянки на свіжому повітрі).Якщо ви відчуваєте, що ваш стан не змінюється і вам важко з ним впоратись самостійно, вкрай важливо звернутись за професійною психологічною допомогоюПоради щодо підтримки дітей, які сумують за домом Перш за все, емоційний стан дитини залежить від емоційного стану найближчого оточення і про це важливо пам'ятати. Коли дитина ставить вам питання: «Коли ми повернемось додому», «Коли ми побачимо тата», «Коли я побачу друзів» тощо, - нормально не знати відповідь на них. Не давайте дітям обіцянок та інформації, в якій ви не впевнені.Як підтримати дитину дошкільного віку:Поясніть дитині, чому ви зараз тут: «Тут немає сирени / гучних звуків, тут тихо».Поясніть, чому тато/інший значимий дорослий (чоловік чи жінка, який/яка служить в ЗСУ або належить до ТРО), зараз знаходиться не з вами: «Тато/мама/інша людина там, тому що захищає нашу країну/місто/село».Поясніть, чому інші родичі - не з вами (стосується тих, які є значущими для дитини і залишились вдома): «Вони залишились вдома, тому що вони прийняли таке рішення/ не мали змоги виїхати разом з нами / допомагають стареньким» тощо.Щоб допомогти дитині впоратися зі смутком, запропонуйте намалювати малюнок своїх відчуттів або малюнок татові/бабусі/діду/брату - тим, хто не поруч.За можливості, дайте змогу дитині побачитись з близькими, які залишились: покажіть фотографії / відео або спілкуйтесь відеозв'язком.Запропонуйте дитині пограти у гру, в яку з нею грала близька людина, за якою сумує дитина.Якщо дитина дуже сумує за якоюсь іграшкою, яка залишилася вдома, спробуйте знайти іншу, запитайте в дитини, щоб натомість це могло бути.Якщо дитина сумує та плаче за домом, дайте можливість посумувати та поплакати, скажіть: «Я розумію тебе та те, чому тобі сумно, мені також сумно» або запропонуйте: «Ти можеш намалювати сумного смайлика та намалювати або розповісти мені, що би цей смайлик хотів зробити, щоб йому стало добре, або що його може заспокоїти». Далі допоможіть дитині стабілізуватися, включивши її до звичної для неї/улюбленої активності. Якщо дитина довгий час плаче і застрягла в цьому стані, важливо переключити на просту дію та сприяти тому, щоб дитина проговорила, про що саме вона плаче (наприклад: «Давай я буду мама-кенгуру, а ти зможеш застрибнути в кишеньку з пледу і побути там, поплакати. А коли ти будеш готовий / готова заспокоїтися, то вистрибнеш із цього карманчика»). Необхідно створити безпечне місце, куди дитина може ховатись, плакати, згадувати будиночок, тата або інших родичів, які зараз не з вами. Якщо стан дитини не зміниться протягом 3 тижнів, вкрай важливо звернутися за допомогою до професійного психолога.Намагайтеся дотримуватися режиму дня та ритуалів, які були звичними вдома: ранкові процедури, прогулянки, казка наніч, сон тощо. Обіймайте дитину.ImageЯк підтримати дитину молодшого шкільного віку:Поясніть дитині, чому ви зараз тут: «Тут зараз безпечно, немає сирени / гучних звуків, тут тихо».Поясніть дитині правила: коли війна, то є чоловіки та жінки, які мають захищати державу, тому вони лишаються вдома; водночас, коли йдуть бойові дії, дітям важливо виїжджати у безпечне місце; повернутися додому можна тільки тоді, коли закінчиться війна. Наголошуйте, що Україна та світ робить все можливе, щоб війна закінчилася. Діти можуть програвати з іншими дітьми сценарії військових дій - це є нормальним, та є їх способом проживання цих подій. Вираження агресії в іграх - є типовим способом впоратися з травмуючим досвідом. Важливо слідкувати та навчити дитину, що злитись - це нормально, але у прояві злості є два правила: (1) не можна скеровувати злість на себе та (2) не можна скеровувати злість на інших. Діти можуть разом покричати, покидати камінчики у воду, поборотись жартома, але дорослим важливо слідкувати, аби діти не шкодили один одному та не ображали інших. У випадку, коли дитині важко впоратись з агресією і вона скеровує її на себе та/або на інших, важливо звернутися за допомогою до професійного психолога. Запропонуйте дитині зробити листа / листівочку / малюнок родичам, які не поруч; допоможіть скласти історію про події, які вона пережила (робіть це разом з дитиною, допомагаючи їй скласти історію).За можливості, давайте дитині побачитись з близькими, які залишились: покажіть фотографії / відео або поспілкуйтесь відеозв'язком.За можливості, повертайте дитину до спілкування з однолітками.Обмежте читання новин та їх обговорення у присутності дитини.Запевніть дитину, що вона не винна у тому, що сталося, адже діти схильні брати провину на себе, тому важливо пояснити, що це не так.Якщо дитина сумує та плаче за домом, дайте можливість посумувати та поплакати, скажіть: «Я розумію тебе та те, чому тобі сумно, мені також сумно». Далі допоможіть дитині стабілізуватися, включивши її до звичної для неї/улюбленої активності. Намагайтеся дотримуватися режиму дня та ритуалів, які були звичними вдома: ранкові процедури, прогулянки, час для навчання, читання на ніч, сон тощо.Якщо ви використовували рекомендації, проте вас продовжує непокоїти стан дитини, важливо звернутися за допомогою до професійного психолога. Обіймайте дитину.Як підтримати підлітка:Поясніть дитині, чому ви зараз тут: «Тут зараз безпечно, немає бойових дій, тут можна нормалізуватися та обміркувати, як ми можемо допомогти своїй родині та своїй країні».Обговоріть разом, що сталося. Особливо закцентуйте увагу на тому, що близьким, які залишилися, буде спокійніше, коли вони будуть знати, що діти -- у безпеці. Наголосіть, що Україна та світ робить все можливе, щоб війна закінчилася. Визначте час для новин та обговорюйте з дітьми те, що чуєте, якщо вони залучені до перегляду. Сприяйте спілкуванню підлітка з однолітками за допомогою відеозв'язку та в офлайні.Створіть простір для розмов, де б дитина могла поговорити з вами, поділитись занепокоєнням, поставити запитання. Вислухайте думку дитини, не критикуйте її висловлювань, не знецінюйте запитань та разом знаходьте на них відповіді.Відтворюйте домашні традиції та ритуали або створюйте нові: спільні прогулянки або чаювання, спільне читання або перегляд кіно. Підтримуйте підлітка, коли він/вона ділиться переживаннями, може плакати, не намагайтесь одразу його/її зупинити, зарадити (уникайте висловлювань на кшалт «не плач, треба триматись», «не думай про це зараз», «припини про це говорити» тощо), а запитайте, якої підтримки потребує дитина.Запропонуйте підлітку участь у групі психологічної підтримки для підлітків (детальніше про такі групи і як до них долучитися можна прочитати тут: https://poruch.me/).Обіймайте дитину, якщо вона цього бажає.

ДИТИНСТВО БЕЗ НАСИЛЬСТВА

Збірка коміксів про позитивне батьківство

Численні дослідження підтвердили негативний вплив тілесного покарання на життя дитини. Країни Балтії досягли значного прогресу в захисті прав дитини. У 10 з 11 країнах-членах Ради держав Балтійського моря тілесне покарання дітей заборонено на законодавчому рівні. Сьогодні країни готові поділитися своїми передовим досвідом для сприяння позитивному вихованню дітей за межами регіону!

У рамках програми «Ненасильницьке дитинство» голова відділу з питань захисту дітей Ради держав Балтійського моря Турід Гейберг разом з командою науковців і психологів розробили збірку коміксів, яка пояснює дітям і дорослим про негативні наслідки тілесних покарань. Метою праці є підвищення рівня обізнаності про негативний вплив тілесного покарання на життя дитини та поширення знань про взаємозв'язок тілесного покарання з агресією, депресією, проблемами у стосунках між дітьми та батьками та, навіть, із змінами у функціонуванні головного мозку. Збірку переклали естонською, фінською, німецькою, ісландською, латвійською, литовською та польською мовами, а також п'ятьма офіційними мовами Організації Об'єднаних Націй - арабською, англійською, французькою, російською та іспанською. Всі перекладені версії доступні за посиланням нижче!

Книга коміксів є одним із заходів Ради держав балтійського моря, спрямованих на впровадження всеохоплюючої заборони тілесного покарання дітей як засобу виховання. Також в листопаді минулого року на Мальті відбулась конференція вищого рівня та опубліковані матеріали 6 доповідей щодо побудови «вільного» від тілесних покарань суспільства.

 Переглянути збірку можна за посиланням нижче.

ЯК ПІДГОТУВАТИСЯ ДО ПРИХОДУ УЧНЯ З ООП У КЛАС

Треба зібрати інформацію про дитину з особливими освітніми потребами до початку навчання. Найпростіше - поспілкуватися з батьками й учнем з ООП. А ще - треба створити ситуацію, коли педагог взаємодіє з учнем, наприклад, у формі гри чи імітації уроку.

Що зробити батькам:

  1. Створити "портфоліо" дитини:
  • що вона любить (ігри, іграшки, їжа, місця, активності);
  • що вона не любить і чого уникає. Йдеться про те, що може призвести до тривожності, проблемних ситуацій, що може засмутити дитину;
  • як дитина спілкується та розуміє спілкування. Наприклад, дитина може спілкуватися за допомогою слів, але мати порушення в розумінні мовлення, і їй потрібно додатково показувати жести;
  • улюблені заняття та завдання;
  • хобі, відвідування секцій та гуртків (навколо цього можна будувати роботу з дитиною, розуміючи, що в цьому вона успішна та вмотивована).

Це може бути у вигляді альбому із зображеннями чи фотографіями або у формі тексту на папері. Цей крок полегшить включення й перебування дитини в колективі ровесників.

  1. Надати вичерпну інформацію про дитину: особливості поведінки, можливі проблемні та критичні ситуації, способи заспокоєння тощо.
  2. Підготуватися до запитань від учнів та їхніх батьків про дитину та її особливості, форми спілкування, потреби, можливості, характер, зацікавлення. Враховуючи це, учитель розумітиме, як відповідати на запитання, які виникатимуть у дітей.

                                           Проінформувати батьків інших дітей класу

Коли нормотипові діти помічають відмінності дитини з ООП, вони можуть відмовлятися спілкуватися і взаємодіяти. Але це відбувається не через те, що вони невиховані чи злі, а через те, що вони мають недостатньо інформації, як спілкуватися, навичок іншого спілкування, окрім словесного, або мають викривлені уявлення про певне порушення.

Тому педагог має запланувати та підготуватися до інформування батьків усіх учнів, що таке інклюзивний клас і інклюзивне навчання, які ролі в педагогів класу в підтриманні всіх учнів, з'ясувати й повідомити іншим батькам, що є правила конфіденційності. Наприклад, не можна розголошувати діагноз дитини, якщо батьки приховують це, обговорювати терапію або втручання, яке отримує дитина.

Також на перших батьківських зборах можна запропонувати батькам учня чи учениці з ООП розповісти про дитину. Адже вони, як ніхто, знають своїх дітей, можуть надати найточнішу інформацію й потребують підтримки від батьківського колективу.

Звісно, батьки можуть відмовитися розповідати. Але якщо вони погодяться, це буде хороша практика, яка формуватиме спілкування між батьками й дітьми.

10 правил комунікації з батьками дітей з особливими освітніми потребами


1. НАДАВАЙТЕ ЧІТКУ ІНФОРМАЦІЮ, ЩО ВІДБУВАЄТЬСЯ В КЛАСІ. Зрозуміло, що тут йдеться не про дії інших дітей чи вчителя - ми всі пам'ятаємо про конфіденційність і професійну етику. Однак візьміть собі за правило регулярно надавати батькам інформацію про те, що їхня дитина зробила, що в неї/нього вдалось, а над чим ще треба попрацювати. Що саме зараз вивчають діти всього класу (у цьому вам може допомогти форма "Школа - Дім"). Ця інформація допоможе батькам зрозуміти, над чим потрібно працювати вдома і як допомогти дитині стати більш успішною в класі.

2. ПЕРЕДАВАЙТЕ БАТЬКАМ ПРИКЛАДИ ДЛЯ ДОМАШНЬОЇ РОБОТИ. За правилами НУШ, не варто навантажувати дітей домашнім завданням, однак коли йдеться про дитину з ООП, пріоритетом має бути успішність дитини в колективі (для цього шкільний матеріал потрібно повторно опрацьовувати вдома, можливо, навіть "проходити" на перед - залежно від труднощів, з якими стикається дитина під час навчального процесу) та розуміння того, що школа - це середовище для узагальнення, більшості навичок батьки мають навчити дітей удома.

3. ГОВОРІТЬ БАТЬКАМ ПРО УСПІХИ: ЇХНЯ МОТИВАЦІЯ - ЦЕ РУШІЙНА СИЛА ВСЬОГО ПРОЦЕСУ. Коли ми найчастіше контактуємо з батьками? Коли щось трапляється. Будь-яка людина (і дитина зокрема) буде вмотивована до роботи, якщо її хвалити.

У цьому випадку успіхи дитини - це успіхи батьків. Тому, не зважаючи на вашу зайнятість, знайдіть час зробити два-три фото успішно виконаного завдання. Чи надішліть мамі коротке повідомлення про досягнення на уроці математики. Вам потрібно, щоб батьки були у вашій команді, а найкращий спосіб цього досягнути - розділити з ними успіх.

4. ПОВІДОМЛЯЙТЕ ПОГАНІ НОВИНИ ОСОБИСТО. Наприклад, в учня був поганий день - найгірший з тих, що ви пам'ятаєте. Знайдіть час поговорити з батьками після уроків. У крайньому випадку - зателефонуйте. Потрібно детально описати все, що відбувалось за день. Також варто зазначити, що ви (вчитель / асистент учителя) плануєте робити далі для подолання труднощів, які виникли у дитини.

Батьки знають, що "погані" дні можливі, у них вдома вони теж трапляються. Питання в тому, що ми можемо з цим зробити? Розмова про "поганий" день сама по собі не вирішить проблему. Батькам буде набагато спокійніше, якщо ви озвучите, що саме ви будете робити в майбутньому.

5. ЗБЕРІГАЙТЕ КОПІЇ ІНФОРМАЦІЇ, ЯКУ ВИ НАДСИЛАЄТЕ ДОДОМУ. Записки для батьків та форми зворотного зв'язку - це документи, які допомагають встановити, що й коли ви сповіщували батькам. Часто це джерело матеріалу про те, ЯКІ події та КОЛИ відбувались протягом дня. Якщо ви не зберігаєте копії, ви не зможете відповісти на запитання, що і коли ви говорили батькам. Але ці дані можуть вам знадобитись.

6. НЕ ДОЗВОЛЯЙТЕ, ЩОБ З БАТЬКАМИ СПІЛКУВАВСЯ ТІЛЬКИ АСИСТЕНТ ДИТИНИ. Хоча ця посада ще не повністю прописана в українському законодавстві, усе більше родин користуються послугами приватно найнятих фахівців, які супроводжують дитину з особливими освітніми потребами в школі - індивідуально. Такі люди називаються асистентами дитини і мають чітке завдання - супроводжувати і допомагати тільки дитині, з якою вони працюють.

Якщо такий фахівець працює у вашому класі - вам пощастило, тому що дитина може отримувати індивідуальний супровід тоді, коли їй це потрібно. Однак є ризик однобічного бачення ситуації в класі. Тому якщо ви вчитель або асистент вчителя - знайдіть час і поспілкуйтесь з батьками особисто. Це потрібно для того, щоб вони мали кілька джерел інформації стосовщодоно успіхів та труднощів своєї дитини.

Також вчитель має усвідомлювати, що відбувається з дитиною. Тобто отримувати актуальну інформацію від асистента дитини та асистента вчителя. Отже, ВСІ мають працювати спільно. Батьки ж мають отримувати інформацію як готовий продукт співпраці фахівців.

7. НЕ ЗВОДЬТЕ ВСЕ ДО ПОНЯТЬ "ХОРОШИЙ" / "ПОГАНИЙ" ДЕНЬ. Одна мама назвала це "системою смайликів": "Якщо я отримую зі школи тільки смайлик, що посміхається чи тільки сумує, - для мене це не несе жодної інформації". Вона має рацію - має бути деталізація, а не загальні фрази.

8. НІКОЛИ НЕ ПРИХОВУЙТЕ ПОГАНІ НОВИНИ ВІД БАТЬКІВ. Дуже важливо інформувати батьків про те, що насправді відбувається в школі. Якщо ви говорите, що все нормально, а насправді це не так - у майбутньому це призведе до неприємностей та непорозумінь.

9. НЕ КОРИСТУЙТЕСЬ ПРАВИЛОМ "Я ПОЧНУ РОЗМОВУ, ТІЛЬКИ ЯКЩО МЕНЕ ЗАПИТАЮТЬ". Будьте проактивним (діяти ще до початку поведінки - ред.). Так само, як це працює в роботі з поведінкою учнів, в організації роботи класу - це дієво і в побудові взаємостосунків з батьками. Якщо ви чекаєте, коли батьки звернуться до вас із запитанням - ви чекаєте занадто довго. Спрямовуйте батькам інформацію та просіть про зворотний зв'язок. За кожної нагоди наголошуйте на важливості підтримки взаємної комунікації.

10. НЕ ОЧІКУЙТЕ, ЩО БАТЬКИ БУДУТЬ РОЗПОВІДАТИ ВАМ АБСОЛЮТНО ВСЕ. ЗАВЖДИ ЗАЛИШАЙТЕ ЇМ МІСЦЕ ДЛЯ ПОМИЛКИ ЧИ НЕДОМОВКИ. Життя батьків дітей з особливими освітніми потребами не менш напружене за ваше. Крім того, у батьків можуть бути свої перестороги та причини не надавати вам усю інформацію. Інформація про дитину часто зачіпає частину їхнього (родинного) особистого життя.

Наприклад, батьки можуть не сказати вам про зміну або введення нового препарату, не тому що не хочуть, а тому що їх занадто часто за це засуджують. Мовляв, "невже не можете впоратись без цього?". Це варто брати до уваги і наперед проговорювати з батьками різні теоретичні ситуації, яких ви б хотіли уникнути для налагодження плідної співпраці.

© 2022 Козівський інклюзивно-ресурсний центр. Вітушинського 14, смт.Козова
Створено за допомогою Webnode Файли cookie
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати